19 Aralık 2018 Çarşamba

Patmos'a doğru

Patmos'a doğru ...

Hem Ikaria hem de Samos, yüksek tepeleriyle rüzgarı kestiklerinden, Kuzey-Kuzeybatı hakim rüzgarı, ikaria adası doğusu ile samos batısı arasındaki koridordan aşağıya doğru deli gibi eser. Yazın hemen her geçişimde 6-7 bofordan aşağı hava görmedim. Yukarı tırmanırken çok yoran bu rüzgar, aşağı inerken bir o kadar zevkli ve hızlı yelken seyri sağlar.
16 temmuz fourni - meloyi koyu patmos (20.6nM full yelken pupa-geniş apaz-orsa rüzgar KB-B)
tam arkamızdan gelen rüzgarla, ana yelken açmadan full cenova ile iğnecikten gelen pupa ile başladık yola, 175-180 derece yönünde, güneydeki makronisi küçük adanın güneybatı ucuna indik, sonra oradan yine aynı yönde toplam 6 nM kadar gittikten sonra 140 dereceye, güneye doğu yönüne döndük, rüzgar 130-150 derece arkamızdan kuzeybatı esiyor ve şiddet gittikçe artıyor, hızımız 6-6,5 knot civarı arkadan da zaman zaman 17-18 knot ölçüyoruz, yani true wind 23 civarı. şunu da net olarak hissediyoruz, çevremizdeki adaların yükseltileri rüzgarı bariz şekilde etkiliyor ve sürekli değişiklikler gösteriyor, yönden ziyade hız değişiyor.

Patmosun kuzey doğu burnunu hedefledik, sardhella burnu, yaklaştıkça dalga büyüdü, cenova yapraklayıp vuruyor, cenovayı kapatıp ana yelkeni full pupaya yakın trimledim, bumba freni ile de sabitleyince hem tekne dalgada daha stabil gidiyor hem de yine 6 knot yol yapıyoruz. Adaya yaklaşırken kuzeydoğusunda balamou adacığını da sancağımızda bırakıp ana yelken devam ettikten sonra, yeranos burnundan sancak yönüne 233 dereceye dönünce rüzgarı geniş orsa 60 dereceden almaya başladık,
meloyi koyuna 3 mil var, rüzgar 20 civarına çıktı ama yarım mil önümüz köpük köpük, ana yelkene 2 camadan vurup, cenovayı %25 anca açıyoruz, tekne 5,5 nM yol yapıyor, köpüklere yaklaşıyoruz, sırasıyla 25, 28, 30 ve 32 knotları görüyoruz. tüm hava durumları max 6 bofor veriyordu nerdeyse 8 esiyor. Orsa seyir ile meloyi koyuna girdik. Burası ana kasaba skala'nın 1,5 mil kuzeyindeki ilk koy, tamamı yelken 21 nM seyir son buluyor. Ancak işler bitmiyor, meloyi çok hoş, sakin bir koy ancak zemin en sevmediğimiz cinsten ot/kum karışık. Demirleme yerlerinde 4 tekne var, biz daha önce kaldığımız kuzeybatı yönüne gidiyoruz bir alman teknesinin sancağına 10 metreye demiri bırakıyoruz, yaklaşık 40 metre ancak tarıyoruz, 4 tekneden karaya en yakın olan çıkıyor, biz onun yerine atıyoruz, yine aynı belalı zemin, neyse 6 metreye 35 zincir ile tutturuyoruz demiri, gece hep esti. Demir yeri kıyıya yakın koyun tam ortası. En iyi demir yeri, koyun kuzeybatı yakasında yer alan büyük çiftlik arazisinin (aşağıdaki resim) ki denize paralel duvarları var, tam karşısı 6-7 metrede kumu görüyorsunuz.
demir yeri N37.19.910-E26.33.397

Çiftlikte at ve eşşekler var, arada bir acı acı eşşek anırması bu koyun özelliklerinden birisi :)
Kıyısı çevredeki pansiyon ve apartlarda kalanlar için plaj. Temmuz sıcağını hiç hissetirmeyen stabil rüzgarı gece daha da sertleşerek devam ediyor sizde serin serin uyuyorsunuz.

Koyun güney batı tarafında restoran var, onun önü koyun ortalarına kadar ot ve demire elverişli değil, nispeten düşük rüzgarda demir atan gece sertleşen havada tarıyor. Bu kez restoranda et ızgara söylüyoruz, yeşil salata ve bir litre şarap 33€.

17 Temmuz Skala Patmos
Geniş bir koy içinde içeriye yarım mil girip batı yönüne limana kıçtan kara olunuyor. Liman girişinde, iskelenizde kalan büyük bağlama yeri gemi ve mega yatlara ayrılmış yerler, bizim tip teknelerin yeri burayı çeyrek mil geçtikten sonra:

Sabah çok geç olmadan limana girmeyi tercih edin, o gün seyre çıkacaklar en geç saat 10 da limanı terkediyor, yeni gelenlerin çoğu öğleden sonra, akşam üzeri geliyor, yer bulmak zorlaşıyor, hatta yer olmayabiliyor.Türk gulet ve motoryatların çok rağbet ettiği bir liman. Demir atarken birinin zinciri üzerine atmak veya birinin sizinkinin üzerine atması maalesef olağan, ancak tedarik için yanaşmak şart. bir gece buradayız
liman demirleme yeri N37.19.443-E26.32.699

Liman kalış ücreti teknenin boyuna göre hesaplanıyor, benim 11.5m tekne vergi dahil, 10.2€ fiyata bağlandı, elektrik su ayrı ücret. Verilen su içme suyu değil, isterseniz içme suyu ve tankerle servis ediliyor. Arkada yer alan yat marketten ve yanındaki manavdan herşeyi tedarik etmek mümkün. Arada da tekne malzemeleri satış dükkanı var. Manavdan varsa yerel ürün domates ve biber sorun, lezzeti bambaşka. Biz tükenmekte olan iyi su tedarik işini de bu marketten yaptık. Market aynı zamanda alışveriş sonrası talep ettiğinizde 24 saatlik ücretsiz internet erişimi veriyor. Alışverişi ikiye böldük hem ben hem emel ayrı ayrı erişim aldık, çünkü her verilen erişim hakkı bir cihaz için. Biraz daha yukarıda da fırın var, ve ekmekler sabah alınmalı yoksa tükeniyor. Mazot tankerle geliyor. Eğer bidona almak isterseniz benzin istasyonu çok uzak değil, 500-600m ilerde sahile paralel giden yoldan kuzeye giderken sola sapan caddede hemen solda. Aynı yönde çok güzel bir fırın var. Ekmekler burada da sabahtan alınmalı. Ben vodafone internet erişimi paketimi de bu cadde üzerinde yer alan bir dükkandan aldım, limana tekne bağlayan görevlilere sorabilirsiniz yerini. Her adada olduğu gibi giriş çıkış için port polise uğramak ve transit logu işletmek gerekiyor. Hele de uzunsüreli konaklayacaksanız bu işi atlamayın. Skala'daki port polis büyük gemi iskelesinin içinde. Aynı iskelenin önünde polis karakolu var orası değil.

Port Polis, kırmızı tentenin solundaki kemerli kapı

Akşam menüsü için olmazsa olmaz Tpexanthpi restoran- konum bilgisi resmin altında (kalamar ızgara-boiled ahtapot,ince patates kızartması) İçki ile birlikte en fazla 40€ ortalama fiyat. Aynı yol üzerinde italyan dondurması. Alternatif olarak merkezde cadde üzerinde odun ateşinde pizza.

Patmos liman girişinde hemen kuzey ucunda, deniz molası verilebilecek, hatta liman doluysa gece de kalınabilecek çok şirin bir koy var, aspiri beach diye geçiyor. Tavsiye ederim. Demir yeri N37.19.562-E26.33.362

22 temmuz kambos
Meloyi'nin 1,5 mil kuzeyinde bu koy. Ama 17-25 knot rüzgarda önce batıya 2 mil anayelken pupaya yakın geniş apaz gittikten sonra, iskele kontrada 50-60 derecelerde orsa seyirle, ve birkaç tramolayla oyalanarak 1,5 saat kadar yelken yaptık. Adanın doğusunda yer alan bu geniş alan, rüzgar karadan sertde esse dalga kaldırmadığından güzel bir yelken parkuru. Ana yelken full, cenova 3. camadanda seyrettik. kampos koyu da ayne meloyi gibi, kum/ot karışık çok sert bir zemine sahip. Yine ikinci denememizde demiri tutturabildik, ben genelde demir attıktan sonra en az 2600 devir tornistan ile demiri deniyorum, sert zeminde bazen hop diye çıkıyor demir bu devir tornistanda, ancak bunu yapmak şart çünkü yaz geceleri bu adada da rüzgar 20 knotların üzerine çıkıyor, dolayısıyla gece uğraşmaktansa gündüz sağlam demir atmak şart. Burası kalabalık bir halk plajı ayrıca Beach klüpte sürat tekneleri ile aktivite yapıyorlar, şu anki demir yerine yakın geçiyorlar, dolayısıyla sallıyor biraz. Demir yeri N37.20.975-E26.34.039

23 Temmuz Agriolivadhiou koyu
Kamposta sakin geçen gecenin sabahı hava raporuna uygun olarak bir haftadır esen batı-kuzeybatı rüzgarı kaldı, şimdi iki gün hafif güneyli (GB) hava veriyor. Kampos'un kuzey yanındaki küçük koyun zemini daha elverişli kum 3,5 metre civarına demirimizi bıraktık, GB'dan 7-8 knot esen bir rüzgar var, hafif soluganlı, Demir yeri N37.20.950 - E26.34.430
akşama doğru agriolivadhiou koyuna girdik, girişindeki adanın sancağından geçip kıyıya güney batı yönüne yakın 4 metre derinlikte kum/ot karışımı zeminde kum yamalar var, onun birini tutturup demiri attık, yine sert zemin. Kıyıda beach club ve de gündüzleri açık bir rest var akşam olunca kapatıyor, tam bir sessizlik. Çok güzel bir konaklama yeri. akşam güneş batışı sırasında ufukta kara dumanlardan bulut oluştu, sonradan öğrendik, yunan anakarasında çıkan orman yangınına ait dumanlar rüzgarla buraya kadar ulaşmış :(
24 temmuz tekrar skala'da demirleyip port polisten çıkışımızı aldık ve 25 temmuz günü, 9 gün geçirdiğimiz Patmos'a veda ediyoruz.